fotograferen tijdens het gouden uurtje

Het gouden uurtje, mijn favoriete moment van de dag om mee te fotograferen. ☀️ 
Wat is nu belangrijk om rekening mee te houden als je dan gaat fotograferen? 

Wat is het gouden uurtje?

Het gouden “uurtje” is de periode wanneer de zon laag staat na zonsopgang of het uur voor zonsondergang. Het licht is meer indirect waardoor het zachter en gouden is.

Overal ter wereld heb je een gouden “uur”, hoe lang de periode van zacht, gouden licht duurt hangt af van de plaats. Hoe dichter je je bij de evenaar bevindt hoe korter het gouden uur duurt. 

Wanneer vind het gouden uur juist plaats?

Om zeker te weten op welk uur op jouw locatie het gouden uurtje zal zijn kan je tal van websites checken. 

Mijn favoriete app is “Golden Hour One”, te downloaden via de App Store. Maar ook onderstaande websites zijn geweldig om de zonnestand, zonsopgang of zonsondergang te bekijken op jouw locatie. 

Het is altijd handig om op voorhand even de locatie gaan bekijken waar je wil fotograferen. Zo heb je een beter idee hoe het licht daar zit en op welke tijd het mooiste is om te fotograferen.

Start vroeg genoeg

Of je nu in de ochtend of in de avond fotografeert tijdens het gouden uurtje, start vroeg genoeg. Je bent beter wat te vroeg dan dat je te laat begint. Je kan zo alvast het mooiste plaatsje gaan zoeken en zo je compositie(s) bepalen, je belichting instellen, je model (of baasje) instructies geven,.. .

Zelf fotografeer ik altijd in de avond tijdens het gouden uurtje. Ik vind die net wat gemakkelijker timen dan in de ochtend. ‘s ochtends kan het licht namelijk vaak heel snel in intensiteit verhogen, terwijl het in de avond het alleen maar zachter wordt. 

Fotograferen met tegenlicht

Plaats je model in het zonlicht en ga als fotograaf in de schaduw zitten. 

Door je model in het zonlicht te zetten creëer je dat prachtige “rim light”. Rim light is het gouden randje dat ontstaat rondom je onderwerp wanneer je met tegenlicht fotografeert. 

Als fotograaf probeer ik zelf in een schaduw plekje te gaan zitten of niet direct in de zon te fotograferen,  maar meer van aan de zijkant. Doe je dit niet dan is de kans dat je last krijgt van lens flare of een geel/oranje waas over je volledige foto. Een zachte flare langs een bepaalde zijde van de foto vind ik ook mooi, ik vind het echter maar niets als dat ook over het onderwerp zijn vacht zit. 

Ideale set-up bij fotograferen van tegenlicht.

Foto waar mijn model in het zonnetje staat en ik in de schaduw.

Onderwerp = goed zichtbaar zonder gele/oranje flare en mooi rim light 

Foto waar ikzelf ook in de zon zit ipv de schaduw of nog te direct in het zonlicht fotografeer. 

Onderwerp = verliest contrast in de vacht, ontstaan van gele/oranje flare op foto.

Mix van de 2 vorige foto’s. Hier zit ik net iets meer richting de zon, waardoor een aangename flare ontstaat in de foto, maar het onderwerp nog steeds genoeg contrast bevat. 

Type achtergrond

Het type achtergrond is heel belangrijk tijdens het fotograferen tijdens het gouden uurtje. Je wil namelijk genoeg bomen/bosjes/struiken in de achtergrond hebben om het licht nog wat te breken. Je zal anders met overbelichte stukken lucht zitten als je fotografeert met tegenlicht. 

Op deze locatie was er voldoende groen/bomen die het licht konden breken. Hierdoor kregen we ook een prachtige gouden gloed in de foto, zonder dat de vacht teveel van kleur veranderde.

Bij dit type achtergrond zal het licht gebroken worden en al wat zachter zijn. Echter zijn er meer open ruimtes in de achtergrond, waardoor deze nog kunnen overbelichten. Jezelf/onderwerp van plaats verzetten of een andere lens met een grotere brandpuntafstand nemen kunnen hierbij helpen. 

Op deze locatie was het helaas niet mogelijk mijn onderwerp dichterbij de bomenrij te plaatsen, we waren namelijk afhankelijk van waar de lavendel stond. Hierdoor had ik echter last van groter stukken lucht in mijn foto die overbelichten omdat het licht daar onvoldoende werd gebroken.
Conclusie, iets minder ideaal om met grotere paarden te fotograferen.  

Instellingen

Algemene instellingen: Zoals altijd fotografeer ik met het kleinst mogelijke diafragma. Dit zal F/1.4 of F2.8 zijn. De sluitertijd en iso pas ik aan naar gelang de licht omstandigheden op de plaats waar ik fotografeer. 

Witbalans:  Ik fotografeer altijd op bewolkt of schaduw, maar tijdens het gouden uurtje experimenteer ik wel eens met de “kelvin” instellingen. Door deze te gaan verhogen kan je nog een meer oranje/gouden sfeer in je foto’s creëren. Probeer dit zeker eens uit tijdens jouw volgende fotosessie!  

Lichtmeting: Ikzelf gebruik de centrumgericht meting. Je camera zal op deze manier rekening houden met het gehele beeld, maar met de nadruk op het middelste deel van de foto. Zo wordt er bij fotograferen met tegenlicht rekening gehouden met het onderwerp en zal deze beter belicht zijn dan bij matrix meting.

Nog meer leren over hondenfotografie? Koop dan mijn boek: “ALLES WAT JE MOET WETEN OVER BASIS HONDENFOTOGRAFIE EN PHOTOSHOP” .

nl_BE